Tijekom drugog polugodišta školske godine 2024./2025. provedeno je istraživanje o načinu rada s učenicima s poteškoćama u čitanju i pisanju u nastavi stranih jezika među učiteljima i nastavnicima osnovnih i srednjih škola Šibensko-kninske županije. Istraživanje su provele učiteljice Dragana Bura, učiteljica njemačkog i engleskog jezika te Kolinda Gabrilo, učiteljica talijanskog i engleskog jezika.
U suvremenom obrazovanju sve se više ističe važnost inkluzivnog pristupa koji uvažava različite potrebe učenika, a posebno onih s teškoćama poput disleksije i disgrafije. Učenje stranog jezika za ovu skupinu učenika predstavlja poseban izazov jer zahtijeva ovladavanje fonološkim, ortografskim i gramatičkim strukturama koje dodatno opterećuju njihove postojeće poteškoće.
Cilj istraživanja bio je ispitati kako učitelji i nastavnici stranih jezika pristupaju radu s učenicima koji imaju poteškoće u čitanju i pisanju te kakva su njihova iskustva i stavovi prema inkluzivnoj nastavi. Rezultati pokazuju da su učitelji i nastavnici u velikoj mjeri svjesni izazova s kojima se suočavaju njihovi učenici. Većina ih u svojoj praksi koristi individualizirane metode, prilagođene nastavne materijale te iskazuje visoku razinu empatije i angažiranosti.
Nastavnici stranih jezika najčešće ističu spremnost za dodatno usavršavanje, jasno prilagođavaju zadatke i upute, omogućuju produženo vrijeme za rješavanje zadataka te na taj način olakšavaju učenicima praćenje nastave i aktivno sudjelovanje u obrazovnom procesu.
Ipak, istraživanje je ukazalo i na određene izazove. Posebno se ističe potreba za sustavnijom stručnom podrškom i dodatnim obrazovanjem o specifičnim teškoćama poput disleksije i disgrafije. Učenici nerijetko osjećaju strah od izražavanja u pisanom i usmenom obliku, a ponekad se susreću i s neprihvaćanjem u razrednom okruženju. Također, zabilježeni su slučajevi nedovoljne suradnje s roditeljima koji teško prihvaćaju dijagnozu svoga djeteta, što može dodatno otežavati podršku učeniku.
Zaključno, istraživanje ukazuje na pozitivan trend u pristupu nastavnika prema učenicima s teškoćama no naglašava i važnost daljnjeg stručnog usavršavanja, jačanja podrške stručnih suradnika i osiguravanja asistivne tehnologije. Samo se tako može osigurati kvalitetno i ravnopravno obrazovanje za sve učenike, bez obzira na njihove individualne teškoće.
Kolinda Gabrilo