U razdoblju od 15. do 17. listopada 2025. godine učenici sedmih razreda koji pohađaju nastavu talijanskog jezika kao izbornog predmeta sudjelovali su u terenskoj nastavi u Italiji. Učenike je pratila učiteljica Kolinda Gabrilo, a putovanje je organizirano na poziv naših prijatelja iz Comunità Croata a Trieste u sklopu zajedničkog projekta „Le ciaccole adriatiche“.
Naši domaćini srdačno su nas dočekali u školi u Trstu, gdje su učiteljice Marijana Šutić Pavlicevich i Kolinda Gabrilo zajednički održale dvosatnu nastavu na hrvatskom i talijanskom jeziku. Učenici su aktivno sudjelovali u komunikaciji na oba jezika, razmjenjujući iskustva s vršnjacima i pritom pokazali izvrsno razumijevanje i izražavanje. Učiteljica Kolinda Gabrilo održala je i predavanje na temu „Parole italiane nel croato – origine e significato“, kroz koje su učenici naučili o podrijetlu i značenju talijanskih riječi koje su ušle u hrvatski jezik.
Naši su domaćini ujedno bili i naši turistički vodiči kroz Trst. Pokazali su nam glavne znamenitosti grada – Piazza Unità d’Italia, Teatro romano, kanal Grande i katedralu San Giusto – te su nam omogućili da doživimo pravi talijanski duh grada. Dan je završio zajedničkom večerom na kojoj nas je pozdravio gospodin Damir Murković, predsjednik Hrvatske zajednice u Trstu, istaknuvši važnost očuvanja jezika i kulturnih veza dviju obala Jadrana.
Drugog dana posjetili smo dvorac Miramare, jedan od najljepših dvoraca sjeverne Italije, gdje su učenici imali priliku čuti zanimljive priče o njegovoj povijesti. Popodne su učenici na željezničkom kolodvoru, u stvarnim komunikacijskim situacijama, kupovali karte, pitali za smjer i naručivali hranu u restoranu. Upravo se u takvim trenucima pokazalo koliko je učenje jezika u izvornom okruženju učinkovito – učenici su s lakoćom i sigurnošću primjenjivali sve ono što su naučili na satu.
Trećeg dana uputili smo se vlaknom u Udine, gdje su učenici razgledali grad i uživali u talijanskoj kulturi i gastronomiji. Povratak kući bio je ispunjen dojmovima i ponosom – svaki je učenik barem jednom samostalno i pravilno upotrijebio talijanski jezik u stvarnom životnom kontekstu, što je bio najveći uspjeh ovog putovanja.
Terenska nastava u Italiji bila je izuzetno vrijedno iskustvo koje je učenicima omogućilo da primijene znanje stečeno u učionici u stvarnom životu, razvijaju jezičnu sigurnost i samostalnost u komunikaciji. Osim što su učili, učenici su upoznali nove prijatelje, otkrili ljepote Italije i dokazali da je učenje jezika najljepše kad ga se živi.
Kolinda Gabrilo